Het college van B&W van Gouda presenteerde deze maand het nieuwe ontwerp verkeerscirculatieplan. Bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn nauw betrokken bij de totstandkoming van het ontwerp. De kern van het plan bestaat uit een pakket van tien maatregelen om Gouda ook in de toekomst bereikbaar en aantrekkelijk te houden. De doorstroming op de randwegen wordt verbeterd, de maximale snelheid gaat op veel wegen omlaag naar 30 km/u en er wordt ingezet op een autoluwe binnenstad. Er ontstaat meer ruimte voor fietsers, wandelaars en het openbaar vervoer.
Bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden hebben de afgelopen periode meegepraat en meegedacht over het nieuwe ontwerp verkeerscirculatieplan. De voorstellen uit het verkeerscirculatieplan worden nu gepresenteerd aan de stad. Hier zijn twee online bijeenkomsten georganiseerd, die voor iedereen toegankelijk zijn. Ook kan iedereen de komende vier weken reageren door een zienswijze te geven op het conceptplan. De zienswijzen worden besproken met de vertegenwoordigers van bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden die de afgelopen maanden al meegedacht. Daarna gaat het verkeerscirculatieplan naar de gemeenteraad, zodat de zomervakantie een besluit kan nemen.
Webinars
De gemeente houdt twee webinars waarin de plannen worden gelicht. Het webinar op vrijdagavond 19 maart gaf een toelichting op het hele plan. De experts van verkeerskundig bureau Goudappel geven de ins- en outs over het plan. Ze gingen eerst in op de redenen achter het plan. Daarna namen ze de toehoorders me in de belangrijkste maatregelen die zijn bedacht, en wat ze voor Gouda betekenen. Tijdens het tweede webinar van woensdagavond 24 maart staat de binnenstad en Gouda Noord-Oost (Thorbeckelaan-Statensingel- Bodegraafsestraatweg en omgeving) centraal. Zie ook luchtfoto met drone van Hermen Buurman. Het webinar gaat dieper in op de maatregelen en gevolgen van het VCP voor de inwoners, ondernemers en gebruikers van die gebieden.
Deze bijeenkomsten zijn digitaal toegankelijk voor alle Gouwenaars. Je kunt je via de link aanmelden voor 1 van beide webinars.
Gouda aantrekkelijke stad, ook in de toekomst
Gouda is een stad in ontwikkeling. Het aantal inwoners groeit de komende jaren onder andere door extra woningbouwontwikkelingen, zoals Westergouwe. Ook trekken we graag meer bezoekers naar onze stad, dat zorgt voor een impuls van de lokale economie. Extra inwoners en extra bezoekers betekent ook extra verkeersstromen. Gouda is een compacte en dichtbebouwde stad en de ruimte is schaars. Het is een uitdaging om het verkeer in goede banen te leiden in de historische binnenstad binnen de singels. Ook in andere wijken in Gouda zijn er knelpunten met het verkeer. Het is noodzakelijk om maatregelen te nemen, dus Gouda ook in de toekomst een aantrekkelijke stad blijft.
Balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid
De gemeenteraad van Gouda heeft in 2017 het Mobiliteitsplan ‘Stad in beweging’. Het nu gepresenteerde ontwerp verkeerscirculatieplan vormt een preciezere uitwerking van dit Mobiliteitsplan. In het ontwerp verkeerscirculatieplan staat een pakket van tien maatregelen, die gefaseerd en stap voor stap worden ingevoerd. Daar is een zo goed mogelijk evenwicht gezocht tussen een betere bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Wethouder Niezen is blij met het ontwerp: “Het is een plan met ambitie waar veel mensen uit de stad over hebben meegedacht. Via deze inzet presenteren we een afgewogen pakket waar we aan de slag kunnen. Voor een autoluwe binnenstad, voor meer ruimte voor fiets en voetganger én voor een goede autobereikbaarheid.”
Ruime baan voor fietsers en wandelaars, 30 km/u nieuwe norm
Het doorgaande verkeer via de singels en door woonstraten is beperkt. Fietsers en wandelaars krijgen een ruime baan en fietspaden. Binnen de bebouwde kom is 30 km/u de nieuwe norm, dit sluit ook aan bij het landelijke beleid. Verkeersknelpunten, zoals bij het Kleiwegplein en op de singels worden aangepakt. In de binnenstad wordt ingezet op het verbeteren van de verblijfskwaliteit en meer ruimte voor groen. Ook worden voorstellen gedaan om anders te gaan met parkeren in en rond de autoluwe binnenstad. Bij de Nieuwe Veerstal wordt voorgesteld om te starten met een autoluwe pilot. Dit biedt het gebied een aantrekkelijkere inrichting om te geven.
Het ontwerp verkeerscirculatieplan sluit aan bij de afspraken uit het coalitieakkoord “Nieuwe Energie”.
Het ontwerp verkeerscirculatieplan en de bijbehorende stukken kunnen hier ingezien worden: www.gouda.nl/verkeersplan.
Aanmelden voor de online bijeenkomst kan via de website van de gemeente: www.gouda.nl/webinarvcp
Foto: Hermen Buurman Fotografie